Saudi Aramco steunt een in Brooklyn gevestigde startup die ammoniak omzet in brandstof

saudi aramco steunt een in brooklyn gevestigde startup die ammoniak omzet in brandstof

saudi aramco steunt een in brooklyn gevestigde startup die ammoniak omzet in brandstof

In de race om schonere brandstoffen te vinden, loopt de zware transportsector jammerlijk achter, omdat batterijen niet genoeg vermogen hebben voor vrachtwagens en schepen. Voer de ammoniak in. Nieuwe technologieën en nieuwe bedrijven werken eraan om ammoniak om te zetten in waterstof voor het aandrijven van tractoren, vrachtwagens en zelfs schepen.

Alleen al de zware vrachtwagenindustrie is verantwoordelijk voor bijna een kwart van alle broeikasgasemissies door transport. Volgens de Internationale Maritieme Organisatie, sinds 2012 tot 2018 de uitstoot door de scheepvaart steeg met bijna 10 procent. Schepen stoten elk jaar bijna 1 miljard ton koolstofdioxide uit, wat ongeveer gelijk is aan de jaarlijkse koolstofemissies van Texas en Californië samen.

gerelateerd beleggingsnieuws

Goldman voorspelt dat de markt voor schone waterstof 1 biljoen dollar zal bedragen. Zo speel je.Pia Singh 5 dagen geleden

Dus bedrijven als Man Energy Solutions, Wartsila en de in Brooklyn gevestigde startup Amogy ontwikkelen op ammoniak gebaseerde alternatieven.

“Onze gepatenteerde technologie stelt u in staat om ammoniak efficiënt en effectief om te zetten in waterstof, zodat u dit proces in uw voertuig kunt gebruiken om waterstof te produceren en vervolgens de geproduceerde waterstof kunt gebruiken om uw voertuig aan te drijven met behulp van een brandstofcel”, legt mede-oprichter en CEO Seonghoon Woo uit. .

Met deze technologie kan de ingebouwde ammoniak worden “gekraakt” (of gesplitst) in waterstof, die vervolgens naar een brandstofcel wordt gestuurd om het voertuig aan te drijven. De energiedichtheid van vloeibare ammoniak is ongeveer drie keer die van gecomprimeerde waterstof.

Amogy heeft zijn technologie zojuist getest op een vrachtwagen en heeft het al aan het werk gezet op een John Deere-tractor en een drone. De volgende stap naar schone scheepvaart is de sleepboot.

“We werken veel samen met belanghebbenden in de maritieme en zware industrie. Samenwerking is dus de sleutel tot het opschalen van een nieuwe technologie zoals de onze en het echt opschalen en doordringen in de markt”, aldus Woo.

Een van Amogy’s investeerders, Saudi Aramco, is ’s werelds grootste olieproducent, maar ziet ammoniak als een deel van zijn toekomst.

“Dit opent echt nieuwe markten voor waterstof door de koolstofarme ammoniakvector, die we zien als een gunstige manier om waterstof te transporteren”, zegt Ahmad Al-Khowaiter, Chief Technology Officer van Saudi Aramco.

“Het wordt een groeiende markt in een wereld met koolstofbeperkingen. Dergelijke producten zullen waardevoller worden en de markt en de vraag ernaar zullen groeien, dus vanuit het perspectief van een aandeelhouder zien we dat als zeer positief”, zei hij. toegevoegd.

Naast Saudi Aramco wordt Amogy ondersteund door Amazon’s Climate Pledge Fund, AP Ventures, SK Innovation en DCVC. De startup heeft tot nu toe 70 miljoen opgehaald.

CNBC Producer Lisa Rizzolo heeft bijgedragen aan dit stuk.