Boeing pleitte niet schuldig aan beschuldigingen van fraude in de 737 Max-zaak
Boeing pleitte donderdag niet schuldig aan een beschuldiging van 737 Max-fraude te midden van familiebezwaren tegen de vlucht van 2021. Voor de schikking van het ministerie van Justitie om het onderzoek naar het gebrekkige ontwerp van het vliegtuig op te lossen.
Mike Delaney, Chief Safety Officer van Boeing, pleitte schuldig namens de vliegtuigbouwer. Onschuldige pleidooien zijn gebruikelijk in overeenkomsten tot uitgestelde vervolging.
De Amerikaanse districtsrechter Reed O’Connor beval Boeing vorige week voor de rechter te verschijnen nadat hij had geoordeeld dat de mensen die omkwamen bij de twee Boeing 737 Max-crashes wettelijk werden beschouwd als “slachtoffers van een misdrijf”.
In Indonesië en Ethiopië kwamen 346 mensen om het leven bij ongevallen. Ze hebben Boeing meer dan 20 miljard dollar gekost, wat leidde tot een 20 maanden durende aan de grond houden van het best verkochte vliegtuig en wetgevers ertoe aanzette ingrijpende wetgeving goed te keuren die de certificering van vliegtuigen hervormde.
De families willen dat O’Connor een onafhankelijke toezichthouder aanstelt om toezicht te houden op de naleving door Boeing; een standaardvoorwaarde stellen dat Boeing geen nieuwe misdaden pleegt; en vanaf 2021 zoveel mogelijk van de inhoud van de nalevingsinspanningen van Boeing openbaar maken.
Boeing-CEO Dave Calhoun vertelde woensdag aan CNBC dat de vliegtuigbouwer de beschuldiging niet betwistte en zijn medeleven betuigde aan de families. Het ministerie van Justitie stemde er in 2021 mee in om na het driejarige contract ontslag van de aanklacht te vragen als Boeing aan alle voorwaarden voldoet. Boeing heeft in gerechtelijke documenten toegegeven dat twee van zijn technische piloten tegen Amerikaanse regelgevers hebben gelogen over het belangrijkste vluchtcontrolesysteem dat betrokken was bij beide dodelijke crashes.
Nabestaanden van de overledene spraken donderdag tijdens de zitting van de rechtbank. Familieleden zeiden in een verklaring dat Boeing “de dodelijkste misdaad in de Amerikaanse geschiedenis heeft gepleegd”.
Boeing en het ministerie van Justitie verzetten zich tegen de vernieuwing van de schikking van $ 2,5 miljard, die $ 500 miljoen aan restitutie aan slachtoffers, $ 243,6 miljoen aan boetes en $ 1,7 miljard aan restitutie aan luchtvaartmaatschappijen omvat.
Boeing 2021 heeft verklaard verantwoordelijk te zijn voor de vergoeding van de families van de doden bij de ongevallen. Advocaten van de slachtoffers zeiden dat Boeing in de schikking erkende dat de 737 Max zich in een onveilige toestand bevond en dat het niemand anders de schuld zou geven van de crash.